Alle kerken

maandag - vrijdag11:00 - 16:00
zaterdag11:00 - 15:15
zondag12:30 - 16:00

In 1254 werd de eerste steen gelegd voor de gotische Domkerk, die de bestaande romaanse kerk zou vervangen. De Domkerk functioneerde als kathedraal en was daarmee de belangrijkste kerk van het grote bisdom Utrecht. Alles werd dan ook uit de kast getrokken voor de bouw van de kerk én een hoge toren. Ruim 260 jaar is er aan de kerk gewerkt, totdat begin 16e eeuw het geld definitief op was. In 1674 raakte de kerk ernstig gehavend, toen er een grote storm over Utrecht raasde. Het schip van de kerk stortte in en zo ontstond er een groot gat tussen het koor en het dwarsschip aan de ene zijde en de Domtoren (1320-1382) aan de andere zijde. Een leegte die vandaag de dag nog steeds bestaat en die heeft bijgedragen aan de bekendheid en uniciteit van de kerk en de toren. Verschillende belangrijke gebeurtenissen, waaronder de Beeldenstorm in 1580 en de storm van 1674, hebben hun sporen nagelaten. Deze sporen, de geschiedenis, de gotische architectuur en het interieur maken de Domkerk tot een indrukwekkend geheel.

Lees alles over de geschiedenis en het kerkgebouw

Bezienswaardigheden

Locatie en route