Catharinakathedraal

In Memoriam Tarq Hoekstra (1939-2020)

10 juni 2020

Onlangs bereikte ons het bericht dat Tarq Hoekstra, oud-stadsarcheoloog en één van de grondleggers van Kerken Kijken Utrecht op 2 juni 2020 is overleden.

Foto Tarq Hoekstra bij opening KKU seizoen 1989Van 1972 tot zijn pensioen in 2001 werkte Traq Hoekstra voor de gemeente Utrecht. Onder zijn leiding werden archeologische opgravingen uitgevoerd, onder meer op de locatie van Muziekcentrum Vredenburg in de jaren ’70. Hij was van het begin af aan altijd bezig niet alleen met het onderzoek zelf, maar ook met het vertellen over en het laten zien van het erfgoed in Utrecht. Samen met andere organisaties zorgde hij voor vele activiteiten gericht op een breed publiek. Hij initieerde de jaarlijkse Van der Monde-lezing in de Pieterskerk en was één van de grondleggers van Kerken Kijken Utrecht. Met de toenmalige VVV-directeur vond hij dat ook de grote binnenstadskerken, die met veel subsidiegeld van vooral de rijksoverheid waren gerestaureerd, opengesteld moesten worden voor een in erfgoed geïnteresseerd publiek, voor bezoekers uit binnen- en buitenland. Zo ontstond het project, zie ook het jubileumboek ‘In de ban van de kerk, 25 jaar Kerken Kijken Utrecht’.

De laatste jaren zat Tarq in een rolstoel, maar dat weerhield hem er niet van vele bijeenkomsten nog steeds te bezoeken, zoals de jaarlijkse opening van Kerken Kijken en de Van der Monde-lezing (in 2019 was hij er voor het laatst). Met het overlijden van Tarq verliest Kerken Kijken een van de initiatiefnemers van het project dat met hem startte in 1983- hij was destijds de eerste voorzitter. Tarq was niet alleen een deskundige op het gebied van geschiedenis en erfgoed, hij was ook een hele aardige en sociale man, met een goed gevoel voor humor.

Tekst: Henk Jansen, adviseur St. Kerken Kijken Utrecht
Foto: Tarq Hoekstra bij opening KKU seizoen 1989, uit  'In de ban van de kerk'