Tentoonstelling 'Fashion for God' in het Catherijneconvent

23 januari 2023

Het schittert vanaf 14 oktober tijdens de tentoonstelling 'Fashion for God'! Maak je op voor een ongekende ervaring vol weelderige modestoffen, oogverblindend borduurwerk en luxueuze high fashion uit de renaissance en de barok. Dwaal door balzalen vol rijkversierde mantels en overdadig gebloemde baljurken. Exclusief gemaakt én hergebruikt om te stralen op het altaar in de periode van de Nederlandse schuilkerken.

Na de Reformatie mogen katholieken niet meer in het openbaar samenkomen. Achter de gesloten deuren van schuilkerken trekken ze alles uit de kast om toch hun geloof uit te dragen.

Rijkversierde kerkelijke gewaden worden uitingen van stil verzet, maar ook van de eigen agenda van de vrouwelijke makers. De voorgangers droegen ‘fashion for god’; dé manier om in tijden van verdrukking toch de eigen identiteit uit te stralen. Na uitvoerig onderzoek kan het museum het fascinerende verhaal vertellen dat schuilgaat achter deze unieke kunstwerken. Een verhaal met vrouwen in een bepalende rol; als makers én als schenkers.