Fototentoonstelling 'Maria's van Utrecht' in de Jacobikerk

06 december 2021

Oud, jong, gelovig, niet gelovig, native Utrechter of net verhuisd: dertien Utrechtse Maria’s werden in de aanloop naar kerst geportretteerd in hun eigen context door verschillende talentvolle fotografen. Het resultaat is een fototentoonstelling, die een maand lang te zien is in de Jacobikerk.

De drie jonge Utrechtse fotografen Ruth Catsburg, Arco Krijgsman en Arend-Jan Westerhuis lieten zich ieder op eigen wijze inspireren door klassieke Maria’s uit de kunstgeschiedenis en Maria’s van vlees en bloed die ‘om de hoek’ wonen. Volgens het Meertens Instituut wonen er ongeveer 2500 Maria’s in Utrecht. De initiatiefnemers wilden graag met deze Maria’s in contact komen om hen te betrekken bij dit bijzondere kerstproject. ‘De reacties waren overweldigend, we kregen een inkijkje in zoveel bijzondere levens’, zegt Adrienne Simons. Maria’s die de tentoonstelling komen bezoeken krijgen dan ook een leuke verrassing.

De tentoonstelling is op de meeste zaterdagen en zondagen tussen 12.00 en 16.00 uur te bezoeken tijdens 'Kerken Kijken' tot 2 maart. Klik hier voor de actuele tijden van 'Kerken Kijken'. Op werkdagen is er meestal iemand aanwezig in de kerk. Bel even aan als je in de buurt bent of bel kort voorafgaand aan je bezoek naar 030-2317862 om te vragen of iemand je binnen kan laten. De toegang is vrij (wij volgen de actuele coronaregels).

Adres Jacobikerk: St.-Jacobsstraat 171, Utrecht

Meer informatie: https://www.viajacobi.nl/foto-expositie-maria-s-van-utrecht