Opening 30 juni '23

Painting the city

08 juli 2019

Van 6 juli t/m 31 augustus 2019 exposeren Anna Kooij en Marjet Visscher hun schilderijen van Utrecht in de Jacobikerk. Tijdens deze maanden is de kerk vaker open en kunt u de werken bekijken.

Utrecht is een prachtige stad, met veel bekende en onbekende plekken. Juist de veelzijdigheid van deze stad krijgt een gezicht in de expositie. Op de schilderijen van Anna Kooij ziet u vooral de historische binnenstad. Plekken waar ze vaak komt en die voor veel mensen herkenbaar zijn. Haar schilderijen kenmerken zich door veel kleur en licht en schaduw waarmee zij de sfeer van dat moment vangt.

Marjet Visscher wil door haar schilderijen mensen anders laten kijken naar de schoonheid en het groen van de stad. Een Franse boomgaard, romantische bruggetjes en waterlelies…het is er allemaal te vinden. Je moet het wel zien. Een groot deel van de schilderijen is buiten op locatie in de wijk Lunetten geschilderd. Haar schilderijen zijn contrastrijk en laten het spel van licht en donker zien.

De historische Jacobikerk vormt de omlijsting van het geheel. Deze kerk stamt uit de 12e eeuw is het bezichtigen meer dan waard. Achter het koorhek in de linker beuk kunt u de schilderijen bekijken. Meer informatie over openingstijden vindt u op www.kerkenkijken.nl.

Over Marjet

Marjet Visscher (1979) schildert vooral naar de waarneming en live op locatie. Door haar tekeningen en schilderijen probeert zij mensen anders naar de werkelijkheid te laten kijken. Zij geeft graag weer wat haar fascineert in de wereld om haar heen. De natuur is daarbij een grote inspiratiebron. Zij laat graag de schoonheid van de dingen zien. Met name het spel tussen donker en licht en wat dat doet met vorm en kleur intrigeert haar. Zij is gelukkig als zij buiten kan werken. Met schilderen begon zij al tijdens haar middelbare school periode. Na een onderbreking tijdens haar studententijd pakte ze de draad weer op en volgde zij lessen bij verschillende kunstenaars. In september start zij met haar vijfde jaar aan de Wackersacademie (focus op schilderen). Meer informatie vindt u op www.marjetvisscher.exto.nl

Over Anna

Creëren van sfeer, licht en kleur. Alles komt samen in het schilderen van bijzondere plekken. Sinds enkele jaren schildert Anna karakteristieke plekken in de stad Utrecht. Na haar eerste schilderij van de bloemenmarkt op het Janskerkhof heeft zij een aantal schilderijen gemaakt van de Oude Gracht, de Tolsteegsingel, de Kromme Nieuwegracht en het Ledig Erf. Ze houdt van Utrecht en combineert dat met haar passie voor schilderen. In 2014 is Anna gestart met schilderen. Sindsdien volgde zij les bij oa Herman Tjepkema. Vorig jaar is zij begonnen aan de opleiding tekenen en schilderen aan de Wackersacademie. Meer informatie vindt u op ww.annakooij.nl.