Opening 30 juni '23

Nieuw seizoen ‘Kerken Kijken’ en ‘Kerken Luisteren’

29 mei 2019

Domkerk interieurOp 25 juni 2019 start het 37e seizoen van Kerken Kijken Utrecht. Tot en met 14 september 2019 zijn
de 11 kerken in het centrum van Utrecht weer open voor bezichtiging. De gidsen van Kerken Kijken Utrecht zijn aanwezig voor cultuur-historische rondleidingen. Daarnaast zijn er ook dit jaar weer gratis lunchconcerten in de opengestelde kerkgebouwen. Musici uit binnen- en buitenland verlenen hierbij hun medewerking.

Kerken Kijken
De 11 kerkgebouwen die geopend zijn voor publiek bevinden zich binnen de singels van Utrecht. Uiteraard is de Domkerk als absolute publiekstrekker te bezichtigen, maar ook andere kerken zijn te bezoeken. Zo is de relatief onbekende, maar verrassende Willibrordkerk geopend, naast een aantal kleinere (schuil)kerken zoals de Doopsgezinde Kerk en de Lutherse kerk. Het seizoen van Kerken Kijken loopt van 25 juni t/m 14 september 2019 en de toegang is gratis.

Kerken Luisteren
Ook dit jaar zijn er weer lunchconcerten in de opengestelde 11 kerken bij te wonen. De concerten vinden vrijwel wekelijks plaats (vrijdagmiddag van 13.15 – 14.00 uur) en zijn gratis toegankelijk. Het programma varieert van klassieke tot light-popmuziek. Getalenteerde studenten van HKU Utrechts Conservatorium zullen 4 concerten verzorgen. Daarnaast zijn er concerten van bekende Utrechtse musici, zoals het Vredeborch Trio, Gerrit Christiaan de Gier en Hans Visser & Irena Filoppova. Kerken Luisteren is een initiatief van Kerken Kijken Utrecht, ZIMIHC en het Utrechts Kerkgebouwen Overleg.

Het complete concertprogramma en de openingstijden van de kerken zijn te vinden op www.kerkenkijken.nl.